بررسی ویژگیهای سبکی تکرار کامل در رمان سووشون و بوف کور
نویسندگان
چکیده مقاله:
تکرار پدیدهای زبانی است که پیرامون آن بررسی هایی در زبانهای گوناگون و در چارچوب نظریه های مختلف صورت گرفتهاست. تکرار در دو نوع کامل و ناقص از سوی زبانشناسان بررسی شدهاست که از آن میان در پژوهش حاضر به ویژگیهای سبکی تکرار کامل در سووشون (سیمین دانشور) و بوف کور (صادق هدایت) میپردازیم. پرسش این است که فرایند تکرار تا چه میزان میتواند ملاکی برای تشخیص سبک ادبی نویسنده تلقی شود؟ برای دستیابی به این منظور به پیکرهای در زبان فارسی نیاز بود که با نگاهی تطبیقی، بازیابی نحوة کاربرد تکرار، بسامد وقوع و تفاوت آنها در این دو رمان معاصر مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شدهاست. یافته های حاصل از بررسی داده های این دو اثر نشان میدهند که قیدها در فرایند تکرار کامل ناافزوده بیشترین بسامد کاربرد را دارند و دانشور به میزان بیشتری نسبت به هدایت از انواع تکرار کامل بهره گرفته است. بنابراین تکرار کامل میتواند ملاک مناسبی جهت تشخیص سبک باشد.
منابع مشابه
خوانش لاکانی روانپریشی رمان بوف کور
آراء و نظریات ژاک لاکان در زمینة ناخودآگاه، دگرگونی شگرفی رادر نقد ادبی پدید آورده است. وی با استفاده از مفهوم ضمیر ناخودآگاه فروید و زبانشناسیسوسور، به تبیین چارچوب نوینی از مفهوم ضمیر ناخودآگاه میپردازد. در این مقاله سعیبر آن است تا بر اساس نظریات لاکان ثابت شود راوی رمان بوف کور، سوژهایروان پریش psychotic است که قادر به تطبیق خود با شرایط پیرامونی نیست و تحمل الزاماتاجتماعی را ندارد. انزو...
متن کاملبازتاب تکصدایی و خودگومندی جامعة ایرانی در رمان بوف کور
این مقاله با به کارگیری روششناسی پسافرمالیسم باختین و با تأکید بر نظریة زبانشناسی اجتماعی، به نقد سنت تحلیلی بوف کور پرداخته است. مؤلفههای سهگانة «موقعیتمندی، کرونوتوپ و منطق مکالمه» در بوف کور خوانده و استدلال شد و برخلاف سنت تحلیلی مألوف و رایج، این رمان فاقد بافت اجتماعی- سیاسی مشخص (از لحاظ زمانی) در جامعة ایرانی است. در نقدهای ادبی مربوط به بوف کور حداقل از دو بافت «جامعة پیشااسلامی» ...
متن کاملبررسی و تحلیل تابو در بوف کور
صادق هدایت به عنوان نویسندهای پیشرو در گستر? ادبیات داستانی معاصر، در خلق آثار خود همواره از بنمایههای روانکاوانه بهره برده است. در میان آثار او، بوف کور بیش از سایر آثارش از مباحث روانکاوی تأثیر پذیرفته است؛ بهگونهای که میتوان آن را رمانوارهای روانکاوانه نامید. البته آنچه در تحلیل این داستان بیش از هر عاملی مهم است، عملکردهای «راوی» داستان و تباین شخصیت او با چهر? خود هدایت است.راوی به ...
متن کاملرهیافتی تطبیقی بر کاربرد زبان در دو مکتب رئالیسم و سوررئالیسم از رهگذر بررسی رمان سووشون و بوف کور- مینا بهنام
زبانشناسی یکی از ابزارهای مؤثر در تحلیل سبکشناختی متن است. بیتردید یکی از وجوه تفاوت مکتبها و نظریههای ادبی با یکدیگر، زبان مورد استفادة آنهاست. این مسئله فرضیة بنیادین این مقاله را شکل داده است. پژوهش حاضر با نگاهی تطبیقی به بازیابی نحوة بهکارگیری زبان در دو مکتب رئالیسم و سوررئالیسم و بیان وجوه تفاوت آن از رهگذر بررسی دو رمان برجستة فارسی، «بوف کور» صادق هدایت و «سووشون» سیمین دانشور می...
متن کاملفاصلهگذاری در بوف کور
چکیده برتولت برشت از جامعهشناسان و نمایشنامهنویسانی است که اندیشههایی پیشرو در زمینة هنر، نمایشنامه و داستان داشته است. مهمترین نظریة برشت «فاصلهگذاری» نام دارد که تحت تأثیر رهیافتهای فرمالیستی از جمله آشناییزدایی و برجستهسازی بوده است. «فاصلهگذاری» به معنی آفرینش شخصیتهای تازه، غیرعادی، شگفتانگیز و بیگانه در اثر است. نظریة برشت پیش از همه در نمایشنامه کاربرد دارد. اما منتقدان ...
متن کاملبررسی زمان فعل فارسی در بوف کور و سووشون* بر اساس نظریه زمان هارالد واینریش
کاربرد نظریه زمان هارالد واینریش در دو متن داستانی فارسی بوف کور و سووشون نشان می دهد تقسیم بندی متون بر اساس زمان های فعلی به دو دسته نقل و بحث توسط واینریش در داستان فارسی نیز قابل تشخیص است. زمان های نقلی، حال و آینده بخش هایی از متن را می سازند که بیشتر جنبه بحث و گفت وگو دارند. از سوی دیگر زمان های گذشته ساده، گذشته استمراری و گذشته دور (بعید) بیشتر بخش نقلی و حکایتی متن ها را تشکیل می دهن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 26
صفحات 85- 105
تاریخ انتشار 2018-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023